EFT – Choices method

Vaak ben je, nadat je een tijdje met EFT aan een thema gewerkt hebt, wel klaar met het alsmaar herhalen van dat wat niet fijn was en wil je naar iets positiefs toewerken. De ‘choices method of keuzetrio’ voorziet precies in die behoefte.

Neem contact op

Choices method

Het is een effectieve manier om van het probleem naar dat wat je wilt bereiken te gaan. Je werkt vanuit het EFT basisprotocol, maar voegt een keuze toe.
Het gaat als volgt:

  • Bepaal aan welke negatieve gedachte, gebeurtenis of overtuiging je wilt werken. Als voorbeeld nemen we de angst om een presentatie te geven
  • Stel vast hoeveel stress je hierbij ervaart (SUD 0-10)
  • Formuleer vervolgens een keuze met de gewenste uitkomst

Bijvoorbeeld voor ‘ook al ben ik bang dat ik weer begin te stotteren en iedereen me uitlacht’ wordt de keuze: ‘ik kies ervoor om rustig en ontspannen te zijn als ik daar sta’.

Combineer de twee delen tot de opstartzin: ‘Ook al ben ik bang dat ik weer begin te stotteren en iedereen me uitlacht, ik kies ervoor rustig en ontspannen te zijn als ik daar sta.’. Deze herhaal je 3 x, terwijl je op de zijkant van je hand klopt.

  1. Klop één of meerdere rondje met alleen het negatieve aspect, net zolang tot je voelt dat je angst iets gezakt is: dat stotteren, ik ben bang, het gebeurt me iedere keer, etc.
  2. Meteen daarna doe je één rondje met alleen de positieve keuze, dus geen score meten of de opstartzin; op de lichaamspunten klop je op: rustig en ontspannen, ik voel me sterk, ik sta zeker, etc.
  3. Doe vervolgens een rondje waarbij je beide uitspraken afwisselt: Boven op hoofd: ‘deze angst als ik voor de groep sta’ wenkbrauw: ‘rustig en ontspannen’ en zo verder en eindig met de positieve uitspraak.

Controleer hoe het nu voelt en herhaal zo vaak als nodig de stappen 1, 2 en 3.

Meer weten over EFT?

Neem vrijblijvend contact op.

Direct contact